Tuesday, December 3, 2013

Minggu KeDua Belas: Table, Query, Report dan Form di dalam Microsoft Access (Database)

Pada minggu ini kuliah yang kami lalui masih lagi berlegar mengenai membina Table, Query, Report dan Form.Kami bersyukur kerana diberi tunjuk ajar oleh Dr.Nor Azrina dan Dr.Razak yang begitu memahami dan komited membantu untuk memastikan kami dapat membuat tugasan yang diberikan dengan baik. Latihan amali yang berterusan perkara ini, ia akan membuatkan saya dapat memahami dan mengingati setiap langkah-langkah dalam penghasilan Pengurusan Data yang sistematik menggunakan Microsoft Access.
        Sebelum itu, Dr. Nor Azrina menyarankan agar membina table yang mempunyai maklumat yang berikut:

1) Nombor panggilan
2) Judul
3) Pengarang 1
4) Pengarang 2
5) Tempat terbit
6) Penerbit
7) Tahun terbit
8) Deskripsi fizikal
9) Nota
10) ISBN
11) Tajuk perkara 1
12) Tajuk perkara 2
13) Status
14) Harga
15) Pengkatalog
16) GMD
17) Edisi
     Seterusnya,beliau membekalkan contoh pengkatalogan untuk direkodkan di dalam table yang telah dibuat dan hasilnya seperti berikut:


Add caption

Setelah itu,langkah membuat Query:

Buka Fail DATABASE yang disimpan > Toolbar Create > Query Wizard
Kotak New Query akan muncul
Pilih Simple Query Wizard > OK
Pilih Table yang diperlukan 

Klik > untuk memilih field yang diperlukan dalam Query.
Klik < untuk membatalkan.

Klik Detail Show Every Field of Every Record atau Summary.
Kemudian klik Next akan muncul tetingkap baru kemudian beri nama pada
Query yang telah dibuat dan pilih Open The Query to View
Information,
Klik finish

Membuat Form

Klik Create > More Forms > Form Wizard pindahkan Field-fieldnya > NEXT

Pilih layout form >  NEXT

Pilih jenis form > NEXT > FINISH

  Membuat Laporan (Report)

Klik Create > Pilih Report Wizard > Pada Form Wizard, pindahkan Field-fieldnya > NEXT

Pilih jenis report yang diinginkan > NEXT > FINISH













No comments:

Post a Comment