Lecturer : Dr. Norazrena Abu Samah /
Abdul Razak Idris
Part B
Name : MARZIAH BINTI MUHD YUSOFF
Pay
a visit to Faculty of Education Resource Centre or any other library / resource
centre and PSZ (UTM Main Library) Find out:
1.
How do you locate materials in the library ?
Kaedah
yang boleh digunakan untuk mendapatkan bahan di dalam perpustakaan ialah dengan
menggunakan sumber OPAC (Online Public Access Catalog),Online Databases,E
books, E-journal dan Easy Shelf Search System.
Bagi memastikan bahan-bahan dapat dicari dengan efektif, pelbagai
langkah perlu diambil agar maklumat yang dicari mudah dan cepat diperolehi.
Antara langkah-langkah tersebut adalah :
Langkah 1 : Pencarian bahan dengan merujuk sistem INFOLAN PSZ.
Langkah 2 : Sistem akan memberitahu cara pencapaian bahan (no. panggilan) dan availability.
Langkah 3 : No. panggilan akan menunjukkan lokasi bahan di PSZ.
Langkah 1 : Pencarian bahan dengan merujuk sistem INFOLAN PSZ.
Langkah 2 : Sistem akan memberitahu cara pencapaian bahan (no. panggilan) dan availability.
Langkah 3 : No. panggilan akan menunjukkan lokasi bahan di PSZ.
2. How do you know that certain materials that you are looking for are available in the library ?
Dengan
mengenalpasti senarai penuh bahan yang ingin diperolehi melalui e-book,e-jurnal
dan koleksi yang ada di dalam perpustakaan .Manakala kaedah lain pula ialah
dengan menggunakan kemudahan sistem INFOLAN di PSZ yang akan memaparkan availability bahan
yang ingin dicari.
3. What information is given about the library materials ?
Maklumat juga boleh didapati dengan memerhatikan judul, jenis bahan, kata kunci (keyword),
subjek, division, pengarang, sumber, SNN, DOI, nombor panggilan,
penerbit dan tarikh terbit sesebuah buku.
4. Are there any tools/schemes used for such information/data in #2 can be generated ?
Sistem automasi INFOLAN juga boleh digunakan bagi
mendapatkan maklumat yang diperlukan. Selain itu,kita juga boleh merujuk kepada indeks dan katalog
yang dipaparkan untuk memperolehi maklumat.
5. How the materials arranged on the shelves ?
Setiap bahan perlu disusun mengikut nombor panggilan yang
telah ditetapkan dirak-rak tertentu.
6. What is/are schemes used for that such arrangement can be made?
Perpustakaan sekolah menggunakan sistem klasifikasi Dewey.
Manakala di PSZ, sistem klasifikasi Library of Congress Classification digunakan
bagi memudahkan proses menguruskan bahan.
7. Are there different shelves / area for different types of material? (AV, Journals, Large books, special collections)
Ya. Terdapat rak / kawasan yang berbeza bagi bahan yang
berbeza. Ini bertujuan untuk mengklasifikasikan bahan bacaan mengikut fakulti
dan subjek buku bagi memudahkan pencarian bahan di dalam perpustakaan.
Selain itu,kita juga boleh melihat
susunan buku yang tinggi melebihi 28cm akan ditempatkan di rak yang lain
bersama-sama buku yang tinggi berbanding buku yang tinggi kurang daripada 28cm.
Di no. panggilan akan tercatat "f" sebagai folio disebabkan
ketinggiannya.
No comments:
Post a Comment